Ce (nu) trebuie să facă pasagerul pe motocicletă.

Câteva proverbe din străbuni.

Un sfat bun de pe forumuri pe care trebuie să îl aplice pasagerul unei motociclete este Don’t dress for the ride, dress for the fall. Motocicliştii cu ceva material sub cască ştiu asta deja. Echipamentul moto e obligatoriu şi pentru pasageri.

Şi pentru ca am dat-o în proverbe din primul rând, am unul şi pentru pilot: Spit only when riding alone. Pont mic de reţinut: dacă pasagerul foloseşte o cască împrumutată, trebuie să o verifice înainte şi să se asigure că nu îi zboară de pe cap în nicio situaţie. Iar fiţele nu au loc aici: eşarfele lungi sau orice accesorii care ar putea fi prinse la roată sau în lanţ la 100km/h stau mult mai bine acasă. S-au văzut şi cazuri din astea.


Unii se bat cască în cască.

Pentru pilot: când ai un pasager în spate, te poţi testa cât de fin eşti pe motocicletă. Dacă simţiţi cum vi se lovesc în mod repetat căştile, trebuie să ştii că pasagerul nu are nici o vină. Nici inerţia. E cazul să te gândeşti că ai putea schimba vitezele într-un mod mai delicat şi uite-aşa nu se va mai întâmpla.

Hopa-sus, partner!

Ce e aşa mare şmecherie să urci pe motor? Păi nu e dacă: Motorul este pornit. Pilotul este deja pe motor şi cricul este ridicat.Un pasager dăştept anunţă întotdeauna că intenţionează să urce pe motor. Îşi pune singur scăriţele pentru urcare. Se urcă pe motor întotdeauna prin stânga. Se întinde un pic şi încalecă pe şa direct de pe pământ, şi nu de pe scăriţă (dacă poate), pentru a nu-l dezechilibra pe motociclist. E atent să nu-şi prăjească pantalonii de toba de eşapament. Ţine picioarele numai pe scăriţe. Ţine pilotul de şolduri. În scop educativ pentru neexperimentaţi, pilotul poate purta un tricou cu celebrul mesaj imprimat pe spate:  If you can read this, the bitch fell off.

Pilot şi copilot.

Pasagerul ideal ştie să participe la placerea motociclistului: ţine braţele în jurul acestuia, fără a-l strânge exagerat, dar suficient pentru a-i simţi mişcarile. În curbe se înclină simultan cu pilotul, exact cât se înclină acesta. Dacă se înclină mai puţin, va dezechilibra motorul. Dacă se înclină mai mult, motorul va avea efect supravirator în curbă. Ambele sunt dificultăţi inutile pentru pilot. În fiecare curbă, pasagerului îşi orientează capul pe interiorul curbei: astfel, el se va înclina în sincron cu motorul. În tot acest timp, picioarele sunt la locul lor în scăriţe: nu pe la roată, sau pe lângă lanţ sau încolăcite după picioarele pilotului.

Geană la drum, copiloate!

Ajută-ţi pilotul. Dacă observi orice vietate cu intenţii sinucigaşe de pe marginea drumului, e pe barba voastră: anunţă-l. Pilotul se concentrează la traseu, în principal. Un sistem intercom montat pe cască este confortabil în acest sens. În cazuri de frânare urgentă, nu intra în panică: e logic să aluneci în faţă. Important e să nu împingi pilotul peste ghidon, ci să te ţii bine în scăriţe şi în rezervor, pentru că greutatea ta ajută de fapt motorul să frâneze mai eficient. În poligon se deprinde cel mai bine frânarea cu pasager, precum şi frânarea de urgenţă. În cazul în care pilotului i se face rău în mers (epilepsie sau orice altă cauză) , reacţia pasagerului trebuie să fie rapidă: nu sare ca un idiot de pe motor ci se ridică în scăriţe peste pilot şi apucă imediat coarnele. Are tot ce îî trebuie să oprească motorul în siguranţă: ambreiaj în stânga şi frâna în dreapta.

Dă-te jos!

La opririle temporare, cum sunt cele de la semafor, pasagerul rămâne la locul lui, în scăriţe şi nu se desprinde de pilot. Orice efort de a menţine motorul în staţionare, împreună cu pilotul, este o idee proastă, pentru că chiar nu e nevoie. Coborârea la destinaţie se anunţă, ca şi urcarea. Pasagerul se înclină uşor până atinge solul cu stângul şi apoi descalecă şi dreptul peste şa. Nu trebuie înclinat motorul pentru a facilita coborârea pasagerului.

[dailymotion id=x223nj]




Trackbacks (0)

  1. No trackbacks yet.

Comments (1)

  1. cercurisuprapuse
    mai 19th, 2010 at 23:55 | #1

    Prietenul meu urmeaza sa isi ia motor asa ca sfaturile mi-au fost super utile! Mersi mult!
    Iar in ceea ce priveste blogul, ce pot eu sa spun e ca e foarte bine scris! Ce poate sa spuna prietenul meu: umple un gol de pe piata.
    Spor!

Leave a Reply





stack