Cum să conduci motocicleta în siguranţă prin ploaie.

Ştiu puţini motociclişti cărora ploaia nu le displace. Sunt de fapt doi, un cuplu de motociclişti veterani care cred că o ploaie de vară chiar e bine-venită după un drum lung pe un soare dogoritor. Pentru noi ceilalţi, ploaia nu sună deloc bine.  Tibi dragă:

Motociclism în ploaie înseamnă:
# echipament adecvat pentru ploaie
# abordarea diferită a aderenţei
# să te faci văzut de ceilalţi
# să vezi tu prin ploaie

1. Un echipament bun de ploaie începe cu mănuşile waterproof. Nu vrei să te grabeşti spre casă pe o ploaie torenţială şi să simţi cum îţi amorţesc mâinile de frig, intr-o pereche de mănuşi în care degetele ţi s-au murat. E o senzaţie de povestit nepoţilor – de recomandat însă să ajungi să le-o povesteşti de la alţii. Şi restul echipamentului trebuie să reziste: nu vrei să ştii ce senzaţii îţi dă un firicel de apă intrat sub geacă şi care se îndreaptă liniştit direct spre chiloţi. De aceea e important să te simţi confortabil pe sub echipament. Orice altă senzaţie îţi va distrage atenţia de la condus exact când ai nevoie de şi mai multă decât pe asfalt uscat. E suficientă o ploaie de vară ca sa îi invidiezi pe motocicliştii cu şei şi mânere încălzite.

2. Pe ploaie, trebuie să simţi tracţiunea diferită a motocicletei. Totul se desfăşoară mai domol: accelerarea, frânarea, schimbarea vitezelor, înclinarea, evitarea, traversarea şinelor, a capacelor de canal şi a zonelor de asfalt vopsit. În realitate, pe asfaltul ud-curat, aderenţa rămâne mai bună decât te-ai aştepta.
Situaţii de reţinut sunt 2: a) primele 30 de minute de ploaie, când petele de ulei sau combustibil încă persistă pe asfalt (curcubeele alea grozave – despre care spuneam că aduc noroc când eram copii, aspect care nu e valabil când suntem motociclişti) şi b) intrarările şi ieşirile din pasaje tind să adune pe asfalt apă amestecată cu aceste uleiuri care se menţin acolo mai mult timp pe ploaie, decât sub cerul liber. De evitat.

Aderenţa pe ploaie se învaţă. De aceea, nu recomand evitarea mersului pe ploaie. Mai bine pregătit printr-o ieşire scurtă, voluntară pe ploaie, decât panicat într-o situaţie disperată, unde ploaia apare prima dată in viaţă şi nu-ţi lasă timp de acomodare.
Pe ploaie, încearcă frânarea la limită în siguranţă. Simte unde se blochează roata spate. Nu exagera. Fă 2-3 încercări pe asfalt ud. Când simţi limita, deja ştii cât de mult te poţi baza pe frânare. La fel se întamplă cu înclinarea: de exemplu, majoritatea cruiserelor ating scăriţele cu mult înainte de a ajunge la limita de aderenţă a unei anvelope de calitate pe asfalt ud-curat.
Apropo de anvelope, un sfat bun pe vreme de ploaie este să opreşti la primul peco să le umfli ceva mai tare, şi NU să le dezumfli pentru o amprentă la sol mai mare. De ce? Pentru că umflate ceva mai tare (0.3-0.4 bar în plus), vor tăia mai eficient pelicula de apă şi vor reduce riscul de acvaplanare.

3. Cum te vede un şofer: afară plouă, în maşină e prea cald, e plictisit din cauza traficului încet, ascultă muzică, se gândeşte cât costă un set nou de ştergătoare pentru că e iritat de zgomotul lor, geamurile i se aburesc, caută ceva în torpedou, afară tună şi nu aude nimic altceva în jur. Crezi că un motociclist îi trece prin minte în astfel de momente?

Pe ploaie faci tot ce poţi să fii observat: nu porţi culori închise sau gri, eşti paranoic şi te asiguri de mai multe ori până eşti convins că poţi trece, chiar şi când ai prioritate.

4. Cum vezi tu pe ploaie: în realitate, vezi mai bine chiar şi printr-o vizieră udă, mai bine decât se vede dintr-un autovehicul. Impedimentul real este un parbriz moto înalt: când e ud,  amplifică luminile farurilor şi ascunde obiectele întunecate. Există anumite soluţii care ţin apa departe de parbriz şi vizieră.

Special: ploaie – motocicletă – noapte.

Nu a inventat nimeni casca cu ştergătoare. Farurile care se apropie te vor orbi iar în momentele în care ştergi viziera cu mănuşa, nu vei observa multe detalii. Mai ales gropile. Dar mergând noaptea ai şi câteva avantaje: poziţia de pilotaj e mai avantajoasă decât a unui şofer, luminile de semnalizare ale maşinii din faţă vor reflecta asfaltul şi  îţi vor arăta dacă drumul e neted, iar pe un drum sinuos vei observa maşinile din faţă prin reflectarea luminii farurilor pe suprafeţele ude. Dar sfaturile mele se opresc aici. Restul ţine de experienţa şi talentul tău de pilot.

Ce ai citit pe forumuri şi e  important să te lămureşti:
+ nu schimbi brusc vitezele, mai ales în downshifting. Nu vrei ca sarcina aparută bruscă în roată să rupă aderenţa.
+ foloseşti o treaptă mai mare (4 în loc de 3) la aceeaşi viteză de deplasare ca pe asfalt uscat, pentru a reduce smunciturile din transmisie.

- NU traversezi şinele de tramvai sau tren în diagonală pentru că aşa ai citit pe forum. Era scris de un prost. Vrei contact cât mai puţin cu metalul şi atunci le traversezi perpendicular.

- NU scazi presiunea în roţi, pentru că iarăşi ai citit ce scriu idioţii pe forum. Cel care a fabricat anvelopele tale s-a gândit înaintea ta că la un moment dat te va prinde ploaia şi le-a profilat şi pentru aşa ceva. O presiune mărită cu 0.3 e suficientă să te apere de acvaplanare.

-NU stai aproape de traficul din faţă doar pentru că ai citit că roţile maşinilor feresc apa şi vei  putea merge pe urmele lor. E o prostie riscantă. Nu vei avea timp de frânare şi de ocolit gropi şi  ca bonus, te vor împroşca din cască până în cizme.

Trackbacks (0)

  1. No trackbacks yet.

Comments (7)

  1. aprilie 18th, 2010 at 18:23 | #1

    Multa bafta cu blogul ! Apreciez ceea ce incerci sa faci pentru cei care sunt la inceput de drum pe doo roti :)

  2. aprilie 19th, 2010 at 16:18 | #3

    De acord cu majoritatea aspectelor, mai putin cu cea privind treapta de viteza. Eu prefer sa merg mai turat, pentru a avea o frana de motor buna la prima mana luata din gaz.
    A, nimic despre aburirea vizierei?

    • aprilie 19th, 2010 at 23:54 | #4

      Mersul in turatie mare se potriveste cu o sportiva, intr-adevar. Cu un cruiser cu transmisie prin cardan insa, ar fi mai usor de pastrat aderenta neafectata in trepte mari. Ca intotdeauna, depinde de cum isi intelege fiecare pilot motocicleta sa. Referitor la viziera, vom retine ideea ta pentru un post despre caracteristicile castilor de protectie. Multumim! Iar maine votam daca introducem blogul tau in blogroll-ul pe care il pregatim pentru v.p.d.r.

      • aprilie 22nd, 2010 at 13:28 | #5

        La cardan probabil ca e altceva pe ud. Nu m-a prins niciodata ploaia pe Viroaga, am mers prea putin cu ea. Experientele mele pe ploaie se rezuma la Kawa KLE 500 si Honda CB 500 S.
        Blogul meu e cam saracut acum, e proaspat si n-am avut inca ce drumuri sa pun pe el. Pentru cine e interesat pozele mele se pot vedea pe forumul KLE ( http://kle500.myforum.ro/poze-si-povestiri-din-turele-executate-vf11.html ) sau pe FaceBook – Alexandru Kollar. Voi deja sunteti in blogroll la mine.
        Bafta in continuare.

  3. Lucian
    aprilie 21st, 2010 at 20:06 | #6

    mers pe ploaie= ture multe. Frana de motor instant si buna…

  4. jesse
    iunie 24th, 2010 at 20:39 | #7

    Multumesc mult pt sfaturi eu am 16 ani ma gandesc sa imi cumpar un aprilia rs 125 si sa imi fac a1 si cele spuse de tine cred ca ma vor ajuta foarte mult.Multumesc inca odata

Leave a Reply





stack