Cum să conduci motocicleta în trafic aglomerat – 2.

Marele pont în trafic aglomerat? Evită unghiurile moarte. Nu degeaba le zice aşa.

Setează-ţi un senzor în creier care sa se aprindă de fiecare dată când intri în unghiul mort al unei maşini. Unghiul mort este orice zonă din jurul maşinii asupra careia şoferul nu are niciun fel de vizibilitate. Unghiurile moarte diferă funcţie de lungimea şi construcţia autovehiculului: o sportivă ca Mazda RX8 are unghiul mort direct în spatele stâlpului C, amplificat din cauza tetierelor care ajung aproape de acoperiş, dar şi din cauza lunetei foarte adânci. Un autocamion are unghiul mort principal chiar sub portiera dreaptă, unde şoferul nu vede fără o oglindă montată special în acest sens (iar în spate, un ansamblu cap-tractor cu semiremorcă ataşată are un unghi mort de 30 m, începând de la bara de protecţie din spatele  semiremorcii!). Păstrează distanţa – vehiculele de gabarit folosesc marche arrière la majoritatea manevrelor de ocolire, încadrare, schimbare de direcţie.

Cum fac să mă vadă?

Dacă nu poţi vedea faţa şoferului în retrovizoare, nici el nu te poate vedea. Nu eşti acolo, pentru el. Îţi foloseşti capul şi motocicleta ca să fii mereu în raza de vizibilitate a retrovizoarelor celor din faţă. Din cauza asta e bine să mergi ceva mai repede decât traficul din jurul tău.

După ce mă uit?

Nu doar te uiţi, ci scanezi continuu: pe lângă condiţiile de drum, scanezi şi semnalele pe care ţi le dau şoferii – un şofer care face stânga, va privi la stânga (chiar dacă nu va privi şi în oglinzi şi nu va semnaliza), va repoziţiona mâinile pe volan iar roţile faţă se vor mişca într-acolo.

Nu fi paralel în trafic. Ad-literam.

Când conduci paralel cu o maşină, rişti mult: la primul drum lateral, s-ar putea să-şi aducă brusc aminte că pe-acolo vroia să o ia. Se întâmplă următorul mecanism: tu te afli între maşină şi drumul lateral. Şoferul efectuează din scurt manevra, fără să se asigure, aproape în unghi drept. Nu ai timp să nici să degajezi mai  lateral (ai trafic venind de pe contrasens), nici să frânezi. De asta, e bine să te poziţionezi în spate, mai bine decât în lateral.

Unde în spate?

Cand eşti, de exemplu,  în spatele unui camion mare, nu sta pe mijlocul drumului. Stai în lateral, să fii văzut în oglindă. Şi stai la cel puţin 3 secunde în spate din 3 motive:  pietrişul de la roţile aruncate nu vine în tine, ai timp să vezi traficul din faţă şi să fii văzut, într-o intersecţie laşi timp maşinii din faţă care se înscrie la stânga să te vadă şi pe tine. Dacă ai fi exact în spatele camionului, nu te-ar vedea şi ar efectua manevra oarecum peste tine…

Fii paralel numai în staţionare. Aia e altceva.

În staţionare însă, ca atunci când stai la semafor, rămâi paralel cu vehiculele. La fel şi când traficul încetineşte brusc şi eşti ultimul. Ai astfel o rută de ieşire imediată. Nu vrei ca cei din spate să vină cu scrâşnit de roţi în frânare spre tine. Îţi zic eu că nu vrei.

Mângâie maneta aia! Şi reacţionează rpd!

Stai cu un deget-două pe maneta de frână. Mângîie-o ca pe o… O să scuteşti zecimi de secundă chiar preţioase, când e cazul. În acelaşi timp, fii pregătit să accelerezi, imediat după o frânare: e trafic mult şi tocmai ai evitat la limită să intri în maşina din faţă care şi ea a evitat pe unul din faţa ei ş.a.m.d Înainte să te feliciţi, adu-ţi aminte că reacţia se transmite în lanţ şi poate în spatele tău nu e cineva la fel de prompt. Imediat după frânare, eşti deja în treapta 1, pregătit să zbori din zonă, dacă cel din spate tot vine şi vrea să te lipească neapărat de emblema lui.

Trackbacks (0)

  1. No trackbacks yet.

Comments (3)

  1. mai 23rd, 2010 at 23:18 | #1

    chiar foarte bine sintetizat!

    as mai adauga cu voia ta o chestie la care e bine sa fii atent, si care se leaga de sfaturile despre statul in paralel. mai ales la noi am vazut f des manevra asta: un sofer semnalizeaza dreapta sa intre pe o straduta laterala, dar, de parca ar fi autocar, face intai stanga ca isi raza mai mare. daca esti in stanga lui te-ai fript. cand nu semnalizeaza poti sa te astepti la orice… dar cand da exact semnalul opus intentiei..

  2. mai 27th, 2010 at 14:46 | #2

    *Multumeste celor care iti fac loc printre coloanele de masini. Din cap, din mana sau din gura, daca te poate auzi. In felul asta o sa faca chestia asta si alta data, tie sau altuia.
    * Nu-i injura niciodata pe cei care nu vor sa-ti faca loc. Da-le cumva de inteles ca sunt bulangii, dar fara violenta verbala sau fizica. Exceptie cazurile cand chiar te pun in pericol.
    *Daca ai in fata un alt motociclist care a ales trasa intre benzile doi si trei, tu n-o lua printre benzile unu si doi chiar daca ti se pare ca e mai bine; s-ar putea ca un sofer cu reale bune intentii sa-i faca aluia loc si in felul asta sa se bage peste tine. Deci ia-te dupa colegul din fata.
    * Niciodata nu te baga intre bordura si banda unu. Acolo ai cele mai multe sanse sa iti deschida careva o portiera in nas. Plus ca acolo e mai tot timpul nisip pe jos.
    * Abuzeaza de claxon. Pe post de avertizare, nu de injuratura. Mai bine sa il claxonezi pe unul care oricum te vazuse, decat sa nu-l claxonezi pe unul care nu te vazuse.

  3. MikeS
    septembrie 16th, 2010 at 10:22 | #3

    La trecerile de pietoni, un ochi in fata si unul pe oglinzi in spate. Pietonii au tendinte sinucigase, mai ales batranii cand se vad in fata trecerii de pietoni. E totusi oras, si se merge cu 40-50 km/h, dar e totusi greu sa opresti in 2-3 m. Si daca opresti, exista riscul sa vina gogu cu loganul sanie din spate. Daca nu opresti, te opreste garcea 50 m mai incolo sa te intrebe de sanatate. E bine si chiar indicat sa incetinesti mult la trecerile de pietoni si sa te astepti la chestii neprevazute. Si e foarte indicat sa stii tot timpul ce se intampla in spatele tau.

Leave a Reply





stack