Cum să speli motocicleta.

Spre deosebire de un autoturism, suprafeţele motocicletei şi expunerea motorului fac mai dificilă (dar în mod clar mai placută) spălarea acesteia de către proprietar. Nu recomand spălarea motocicletei la spălătoriile auto, pentru că presiunea apei dintr-o spălătorie auto sau substanţele folosite pot strica uşor piesele de plastic sau pot ataca vopseaua.

Ideal, ai nevoie de 30 de minute alături de motorul tău murdar, în faţa propriului garaj, într-o caldă zi de sâmbătă. Se folosesc substanţe obişnuite, care se găsesc în orice magazin:

+o pereche de mănuşi de cauciuc

+ unul sau doi bureţi cu microfibră

+un furtun cu presiune obişnuită (sau o găleată cu apă)

+detergent auto lichid

+degresant

+ soluţie pentru îndepărtarea musculiţelor care se lipesc bine de faruri şi parbriz.

+multe cârpe

+o perie pentru jante şi o periuţă de dinţi

+lavete pentru uscare.

Curăţarea motocicletei nu începe până nu este motorul rece. Pentru protejarea vopselei, se alege un loc la umbră, nu direct sub soare, pentru că unele soluţii de curăţare pot ataca vopseaua de pe tabla fierbinte. Dacă are accesorii de piele (şaua unor modele custom, genţi laterale de piele, mânere învelite în piele et caetera)  acestea se demontează în prealabil şi se curăţă separat cu soluţii specifice. Înainte de curăţare, motocicleta trebuie udată abundent.

Părţile de metal şi plastic se curăţă cu o soluţie de 1/10 detergent auto – apă, folosind un burete cu microfibră. Buretele ud nu trebuie să stea direct pe jos din motive evidente. Motorul şi tobele se curăţă mai întâi cu degresant, după care acesta se îndepartează tot cu apă. În zonele puţin accesible, periuţa de dinţi face minuni. Cei care au făcut mai demult armata vor avea o interesantă senzaţie de deja-vu.

Farurile şi parbrizul se curăţă cu soluţia de îndepărtat musculiţele. Jantele au depuneri de la sistemul de frânare, aşa că o perie nu prea aspră şi spumă din plin le vor face să arate ca noi. Atenţie la discurile de frână, de evitat contactul acestora cu orice substanţe în afară de apă. Pentru crom, unii folosesc soluţii de curăţat aragazul: unele sunt bune dar de cele mai multe ori, ramân pete nedorite şi reproşuri de la nevastă. Există şi soluţii specifice în comerţ pentru crom, iar degresantul este de evitat aici.

Pentru curăţirea lanţului, sunt păreri împărţite şi zeci de soluţii disponibile. Unii sunt adepţii soluţiilor speciale (cu sau fără teflon),  unii preferă motorina. Nu insist, am cardan. Ce trebuie însă evitat: degresantul care elimină şi ultima urmă de lubrfiant. Vaselina se folosea acum 30 de ani, când motocicletele mergeau ceva mai încet şi nu exista altceva. De asemenea, cunosc un idiot care a urcat motcicleta pe standul central şi căruia îi era lene să dea de roată, dar ştia totuşi să ţină roata în aer. A pornit motorul şi a lipit periuţa cu soluţie de curăţare pe lanţ, în timp ce roata se învârtea în aer… Azi, dacă îl întrebi cum a pierdut un deget de la mână, îţi va spune că s-a întâmplat într-un accident spectaculos, din care abia a scăpat întreg…

Anvelopele de motor nu se curăţă cu soluţii pe bază de silicon! Unii fac asta de efect, înainte de a-şi vinde motorul, pentru că aşa au văzut ei la maşini, dar este o prostie, întrucât cauciucul ăla lucios va avea aderenţă cât peştele în apă. Apa e deajuns pe gume. Pentru carenate, maniacii strălucirii perfecte prin mişcări circulare pot folosi o soluţie bună de ceruire-polişare, care are avantajul de a estompa micile zgârieturi de pe vopsea. Dar polişarea este ceva mai mult decât o curăţare şi există specialişti pentru asta.

După clătire cu apă din abundenţă (chiar dacă electronica motorului este impermeabilă, totuşi eu nu recomand apa sub presiune pe indicatoarele de bord sau comutatoare), motorul rămâne liniştit tot la umbră, pentru uscare. O lavetă curată absoarbe bine excesul de apă.  Nu e o idee bună să porneşti la drum cu el ud: dacă pe undeva a rămas soluţie de curăţat, aceasta va adera pe măsură ce motorul va fi tot mai cald. În plus, praful de pe şosea va adera mai uşor pe motorul umed.

Gata. Motor uscat, asfalt uscat, drum bun.

Trackbacks (0)

  1. No trackbacks yet.

Comments (4)

  1. Gabi Man (Transalp 600V)
    mai 3rd, 2010 at 22:31 | #1

    excelent site. aveam nevoie ca de apa de asa ceva – scris matur si inteligent. o sa trec din cand in cand pe aici. mersi mult!

    • mai 4th, 2010 at 22:03 | #2

      multumim. zicem ce stim, ce citim, ce invatam, dar beleaua e ca nu le stim pe toate. noi recunoastem. esti binevenit cu sfaturi pe la noi.

  2. ghost rider01
    mai 6th, 2010 at 07:08 | #3

    foarte tare ai zis-o bine! multumesc

  3. vali
    noiembrie 10th, 2010 at 13:51 | #4

    Bravo ! frumos articol :)

Leave a Reply





stack