De ce nu ne vad???

In mod evident, avem tendința să credem că atâta timp cât ceilalți participanți în trafic au ochii deschiși înseamnă că văd ce se întâmplă în trafic și implicit ne văd și pe noi - motocicliștii.

De fapt, câteva studii demonstrează că noi toți, coducători auto și moto NU observăm ceea ce nu ne interesează când suntem în mișcare. Creierul uman nu vede decât ceea ce se așteaptă să vadă și OMITE să perceapă elemente majore care trec prin fața ochilor dar care nu sunt de interes în acel moment. Cu alte cuvinte, NU avem capacitatea de a percepe conștient elementele evidente asupra cărora nu acordăm atenție – chiar dacă ele se află în câmpul nostru vizual.

Care este explicația? Deși avem impresia că percepem toate detaliile care ne inconjoară, oamenii nu se pot concentra decât asupra unui singur lucru la un moment dat. Cu alte cuvinte, creierul uman nu este capabil de multi-tasking (deși este extrem de bun în a trece rapid de la un element la altul, ceea ce dă impresia că poate fi capabil de multi-tasking, dar în realitate nu e). Această omisiune a unor elemente evidente din câmpul nostru vizual se numește orbire perceptuală.

Și ceva practică după teorie se poate? 

În trafic, motocicletele reprezintă sub 1%. Mai mult, motocicletele nu se regăsesc în trafic pe toată durata anului iar unele zone ale țării motocicletele nici măcar nu pot fi folosite. Pe scurt, ceilalți participanți la trafic nu sunt obișnuiți și nu se așteaptă să vadă în trafic elemente rare precum motocicletele.

In plus, motocicletele sunt relativ mici în trafic. O siluetă de motociclist care se apropie de un observator este mai dificil de perceput decât o siluetă de autoturism. Oamenii sunt obișnuiți să proceseze modele familiare, cum ar fi silueta unei mașini (structură mai lată, două lumini, suprafață mai mare de reflexie etc) și de aceea unele modele de motociclete încearcă să sugereze acest model cu care creierul uman este mai obișnuit.

Modelul celor doua faruri ne este mai familiar in trafic decat cu unul singur.

In mod ironic, obligativitatea de a avea luminile aprinse în trafic nu ajută motocicliștii: conducătorii din trafic sunt obișnuiți să identifice mai ușor două faruri venind spre ei și să nu perceapă structurile care nu au acest model familiar.

Un alt factor care intră în ecuație este rutina de trafic: șoferii au tendința naturală de a conduce în mod automat, mai ales pe traseele pe care le cunosc sau pe care le circulă des. Rutina îi face să conducă reflexiv (cinematic).  In același timp creierul își dezvoltă un mecanism prin care filtrează informațiile observate, procesând doar ceea ce consideră esențial pentru auto-conservare.  De altfel, dacă ar procesa toată informația scanată, acesta ar trece prin filtrul său atat detalii vitale cât și balast informațional inutil. Problema apare când creierul nu poate separa elemente vizuale esențiale (un motociclist care se apropie din sens opus atunci când șoferul-observator intenționează să execute o manevră la stânga) de elemente nevitale în momentul respectiv (discuții cu pasagerul, vorbitul la telefon, muzica de la radio, alte elemente neimportante din trafic ș.a.m.d.)

Să facem un exercițiu 

Regula e simplă: în trafic observăm doar elementele la care ne uităm. Dacă ne uităm după o femeie atrăgătoare pe trotuarul opus, o vom vedea. Dacă filtrăm în cîmpul vizual indicatoarele către ieșirea spre autostradă, le vom observa cu ușurință. Cu prețul de a omite femeia atrăgătoare. Acest exercițiu care ne demonstreză acest fapt este destul de convingător:


Ceea ce era de demonstrat: nu observăm elementele asupra cărora nu ne așteptăm să apară deși se petrec direct sub ochii noștri.

O demonstrație incredibilă 

Mișcarea blochează percepția vizuală. Profesorul de oftalmologie Michael Bach arată prin testul de mai jos că un fenomen optic obișnuit poate bloca receptarea imaginii din fața ochilor noștri.

Fixează-ți privirea pe punctul verde care pâlpâie în centru.  Vei observa că punctele galbene dispar și reapar, fie câte unul, fie câte două sau chiar toate trei. Din dreapta, poți modifica mărimea punctelor galbene, viteza de rotație și chiar culoarea de fundal. În limitele rezonabile de setări, experiementul continuă să funcționeze. Care e demonstrația? În realitate, punctele galbene NU dispar niciodată, ci este doar percepția noastră.

Sorry, either Adobe flash is not installed or you do not have it enabled

Pentru a vedea punctele galbene din nou, este suficient să clipim sau să mișcăm privirea. In concluzie, dacă punctele galbene ar corespunde motocicletelor din trafic, atunci e esențial să ne mișcăm privirea după ele constant.

Trackbacks (0)

  1. No trackbacks yet.

Comments (0)

  1. No comments yet.

Leave a Reply





stack