Episod practic: Cum se foloseşte frânarea de urgenţă la motocicletă – 2

În timpul condusului, condu! Adică fii atent la ce se întamplă în jurul tau, vezi în faţă, în laterale şi în oglinzi. Ascultă traficul, caută să ai mereu o cale de ieşire dintr-o situaţie de trafic în care nu vrei să te mai afli. Ascultă dacă sunt maşini de urgenţă şi fă-le loc. Simte feedback-ul propriei motociclete, pentru că îţi va comunica ceva tot timpul, mai ales ceea ce nu îi place la tine. Analizează des suprafaţa pe care rulezi (dacă îţi imaginezi doar asfalt uscat când citeşti aici, trăieşti oarecum idealist: gropi, crăpături, bălţi de apă, pete de ulei, capace de canal, treceri de pietoni, vopsea alunecoasă, lipsa capacelor de canal, şine de tramvai, refugii prost amplasate, PET-uri aruncate din maşini, bucăţi de borduri uitate pe carosabil, piatră cubică, bolovani aruncaţi în stradă, bolovanii de pietoni traversând ilegal, noroi alunecos, zăpadă, animale moarte, crengi, obiecte neaşteptate, cetăţeni turmentaţi care dorm mai bine pe asfalt decât într-un şanţ, o minge în mişcare, care obligatoriu înseamnă copil în alergare după minge) Într-un cuvânt, observă tot. Şi, înainte de toate acestea , fii pregatit să frânezi de urgenţă.

Cum să:

Să frânezi de urgenţă înseamnă că deja ai exersat în parcare şi te-ai familiarizat cu stoarcerea graduală a frânei de mână şi ştii că nu trebuie să o bruschezi, pentru că ştii că astfel ai bloca roata.

De ce să nu blochez roata?

Stoarcerea graduală de care spuneam mai sus înseamnă ca permiţi timpul necesar (sutimi de secundă) ca greutatea ta şi a motocicletei să treacă în suspensia şi roata faţă. Astfel creşti aderenţa roţii. Astfel nu laşi roata să se blocheze. Roata blocată egal lipsa controlului asupra direcţiei (e simplu de verificat acest aspect la viteză foarte mică: pe gheaţă).

Atenţie la suprafaţa de aderenţă

Limita dintre o frânare foarte eficientă şi alunecarea cu roata blocată e foarte fină. Nu există calcule matematice pentru asta, ci doar experienţă proprie. Exersează, exersează, exersează! Diferenţa dintre un experimentat şi un fan de motorsicli o face practica, Tibi dragă.

Testează-te.

O frânare eficientă la 95km pe oră, folosind frâna faţă, produce o distanţă de cca. 46 metri, cu un Suzuki Bandit 600.

La aceeaşi viteză, frânarea numai cu roata spate măreşte distanţa la 88 metri. E uimitor dar explicaţia e simplă: roata spate a stat in tot acest tip descărcată de sarcină – frâna e aplicată mai uşor, pentru ca altfel ar bloca imediat roata pe care nu apasă nicio greutate.

Cu ambele roţi frânate în condiţii de test, distanţa de frânare scade la cca. 44 metri.

Tu ce distanţe obţii cu motocicleta proprie?

Concluzii şi ponturi de exersat:

Cel mai uşor lucru de obţinut este blocarea roţilor unei motociclete. E  distractiv şi poţi face  o groază de scheme şi chiar desene pe asfalt cu asta dacă încă eşti destul de copil. De evitat blocarea roţilor în situaţii de urgenţă. Dacă totuşi se întamplă asta, concentrează-te pe traiectoria pe care vrei să ajungi şi abia apoi  relaxează frânele uşor, pentru că întotdeauna motocicleta merge unde priveşti (target fixation).

Frânarea cu roata spate e mai puţin utilă în linie dreaptă. Evitarea situaţiilor neprevăzute începe cu frânarea faţă.

Frânarea cu roata spate este utilă în curbe, pentru ajustarea unghiului de ieşire, mai ales în curbele înclinate în pantă.

Frânarea cu roata spate este utilă pentru a verifica aderenţa unei porţiuni de drum.

Frânarea cu roata spate e mai utilă în reducerea vitezei prea mari, decât prin taierea completă şi bruscă a gazului.

Nu uita: Exersează frânarea în parcare singur sau asistat de un instructor, exersează şi cu pasager, exersează şi cu motocicleta încărcată cu bagaje. În fiecare situaţie se va comporta diferit, iar tu vei şti – la nevoie – care e cea mai bună soluţie pe care să o aplici ca să ajungi, cu bine, înapoi acasă.

(Datele exacte şi imaginile sunt preluate din Sport Rider)

Trackbacks (0)

  1. No trackbacks yet.

Comments (0)

  1. No comments yet.

Leave a Reply





stack