Cine este cel mai predispus la accidentele moto.

În mod cinic, există o explicaţie ştiinţifică despre2oo.ro cine vor fi cei care mor primii în accidentele moto. Din peste 15 studii despre dinamica şi siguranţa moto (inclusiv unul rar despre tehnicile de reconstruire a accidentelor moto, pentru a le putea explica eficient) se desprind 4 categorii de motociclişti în care te poţi include singur, în funcţie de etapa de risc (nu de îndemânare) în care te afli:

Etapa 1.- Motociclistul este începător. El îşi poate provoca un accident ca rezultat al propriei erori de conducere, survenită din lipsa de experienţă sau din lipsa de cunoştinţe. Din pacate, nici nu are timpul necesar să îşi explice ce anume i s-a întamplat.

Etapa 2.- Motociclistul este competent şi încrezător în sine. El crede că poate face faţă majorităţii situaţiilor dificile. Are destulă experienţă încât să creadă că poate, în loc să ştie sigur că poate. De ce se întâmplă astfel? Pentru că a mai trecut prin aceeaşi situaţie de trafic de zeci de ori şi nu concepe că data viitoare realitatea poate fi altfel. În cazul lui, accidentul se petrece din exces de încredere de sine şi din rutinarea reflexelor în trafic. Din păcate, în etapa aceasta sunt majoritatea motocicliştilor care se auto-denumesc experimentaţi, veterani, seniori etc… Dacă supravieţuiesc accidentului, aceştia vor avea o reacţie de tipul: nu înţeleg cum de mi s-a putut întampla mie, că nu mi s-a mai întamplat niciodată înainte. Evident.

Etapa 3.- Motociclistul experimentat. Acesta ştie că niciodată nu ştie totul. Are mii de kilometri la activ, a ieşit cu bine din situaţii limită datorită faptului că nu şi-a automatizat reflexele şi nu merge niciodată cu încredere totală în skill-urile sale. Se îndoieşte de sine şi de ceilalţi din trafic, ceea ce îl face să conducă constant preventiv. Accidentul i se întâmplă provocat de alţii, în condiţii în care nu poate controla nimic. Poate sta şi la semafor în echipament complet şi să îi intre un turism în spate. Dacă supravieţuieşte, va şti că nu putea controla nici o variabilă a accidentului, care i se întâmplă dincolo de orice nivel de experienţă şi prevenţie ar fi putut avea.

Printre toţi aceştia, a mai apărut o categorie de risc. Sunt cei încadraţi în Etapa zero. Aceştia au un accident în primii 100km pe motocicletă. Aceşti wannabe nefericiţi se apropie de o motocicletă pentru că nu au capacitatea mentală de a concepe riscul la care se expun: nu înţeleg rolul echipamentului, nu ştiu ce fac şi li se pare că motocicleta e cel mult o extensie în stradă a unui joc PlayStation.  În niciun caz nu înţeleg forţa unei motociclete. Aceştia sunt cei mai predispuşi la accidente, care li se întâmplă foarte rapid după ce intră în contact cu un motor. În statistica Poliţiei Rutiere, aceştia îngroaşă rândurile accidentelor grave greu de explicat: în parcare sau la viteze care sfidează bunul simţ sau pe drumuri bune, uscate, libere.

A început sezonul 2012 şi deja pe forumurile moto au apărut postări despre accidente mortale. Nu există încă educaţie moto sau programe de prevenţie/readaptare la nicio şcoală moto din România. E fiecare pentru el. Aşa că şi veteranii şi începătorii sunt poftiţi în poligon, pentru dezmorţirea reflexelor şi abilităţilor. Practica n-a omorât pe nimeni. Ignoranţa da.

Trackbacks (0)

  1. No trackbacks yet.

Comments (0)

  1. No comments yet.

Leave a Reply





stack